Tym razem przeanalizujemy to zadanie:
I autorską odpowiedź do niego:
Mamy tutaj dwie ciekawe rzeczy:
użycie terminu wydajność, choć chodzi o stopień dysocjacji. Od pewnego czasu obserwują taka ciekawą tendencję u niektórych osób,
Pomylenie rozpuszczalnosci z dysocjacją - typowy szkolny błąd.
Nie spadnie stopień dysocjacji ("wydajność"), tylko rozpuszczalność przez efekt wspólnego jonu. Na2CO3 jest elektrolitem mocnym - wprowadzenie dodatkowych jonów Na+ nie zmniejszy jego stopnia dysocjacji, tylko rozpuszczalność. O spadku stopnia dysocjacji (czyli w tym zadaniu: wydajności dysocjacji) można mówić w przypadku elektrolitów słabych. Dla przykładu: wprowadzenie CH3COONa do roztworu CH3COOH w wodzie spowoduje, zgodnie z regułą przekory, spadek stopnia dysocjacji CH3COOH. To także efekt wspólnego jonu, tylko inny typ równowagi. I w tym przypadku spadnie stopień ("wydajność") dysocjacji, a nie rozpuszczalność, jak w przypadku roztworu Na2CO3.